Dit is het vervolg op mijn boek Donderkat. Ben je niet op zoek naar Donderkat, maar naar informatie over mij, kijk dan hier.

Donderkat wordt in stukjes op het net geplaatst terwijl ik het schrijf. Als het af is, maak ik er een boek van.
Let op: ik maak er een boek van. Je mag het lezen, doorsturen aan je vrienden, uitprinten en bewaren voor mijn part, maar wat je er niet mee mag doen is: boek van maken en verkopen. Ik moet ook ergens van leven, nietwaar?
Elke maandag, woensdag en vrijdag zet ik er een nieuw stukje bij; meestal 's nachts.
Veel plezier ermee!

zaterdag 28 juli 2012

Gered door Gaby

BEGIN / VORIGE / VOLGENDE


We verveelden ons al snel kapot, Gaby en ik.
'Hee,' zei ik, 'ik heb een idee. Zullen we slangen gaan pesten?'
'Dat,' zei Gaby, 'is mij een beetje te gevaarlijk. Kwetter kan dan misschien een knoop in zo'n beest leggen, flits flats muurvast aan een tak, en dan vlak voor z'n neus op een neer gaan springen van neh neh nènèneh, maar Kwetter is er dus niet.'
'Neehee,' zei ik, 'maar ik ben er wel. En ik kan ook wel eens wat, hoor! Let maar eens op.' Ik klom een boom in en zette het op een zwieren. Gaby kwam achter me aan. Ik stopte bij de eerste de beste nokonootjesboom en plukte een handjevol nootjes.
'En nou?' vroeg Gaby.
'Nou wachten we op een slang,' zei ik, en ik maakte het mij gemakkelijk op een brede tak.
'Jeuh,' zei Gaby. Met een zucht leunde ze tegen de noko-boomstam. 'Wachten. Nou, dikke pret hoor.'
'Doe niet zo flauw. We wonen hier nou al een half jaar, en heb jij in al die tijd ooit één keer gedacht: hè, wat zitten hier toch weinig slangen? Oh oh oh, wat duurt het toch lang voordat ik weer eens een slang zie?'
'Heel grappig,' zei Gaby. 'Je weet best dat ik meestal denk: Pas op! Achter je! Een sissipi!'
'Inderdaad. Dus het zal vast niet lang duren voordat we...'
'Ik zei pas op, achter je, een sissipi!' riep Gaby.
'Jaja, ik hoorde je wel.'
Pas toen Gaby me met een pijlsnelle schop van mijn tak afduwde, en ik in een flits zag hoe een enorme sissipi zijn muil dichtklapte op de plek waar ik zojuist gezeten had, begreep ik precies wat ze me had willen vertellen.
Ik had wel dood kunnen zijn!
Aan de andere kant, ik was nu bezig uit een boom naar beneden te vallen, en dat is ook niet goed voor je gezondheid. In paniek grabbelde ik naar een liaan of wat dan ook.
Helaas kreeg ik geen liaan te pakken. En wel een wat-dan-ook.
En de wat-dan-ook in kwestie was de achterkant van dezelfde sissipi-slang die mij daarnet met zijn voorkant had geprobeerd te bijten.
Dus ja.
Van die slang was ik nog even niet af. Gaby wel, en dat was maar goed ook. Want nadat ze mij uit de weg had getrapt was de slang achter haar aan gegaan. Hij had haar bijna in haar been gebeten; ze was hem maar net te snel af geweest. Daarna was hij met een traag wiegende kop op haar af gegleden, totdat zij zo dicht tegen de boomstam aanstond dat ze erin leek te willen verdwijnen.
Sommige mensen denken een slang, die langzaam met zijn kop van links naar rechts gaat, je probeert te hypnotiseren.
Is niet zo. Hij is alleen maar op zoek naar het beste plekje om je te bijten.
Juist toen deze sissipi had besloten welk stukje Gaby er het sappigst uitzag, en zijn kop snel als de weerlicht naar voren schoot, en zij het gif al van zijn tanden kon zien druipen – juist toen greep ik per ongeluk zijn staart vast. Met een woedend gesis verdween het monster in de diepte.
Samen met mij.


BEGIN / VORIGE / VOLGENDE

Geen opmerkingen:

Een reactie posten