Dit is het vervolg op mijn boek Donderkat. Ben je niet op zoek naar Donderkat, maar naar informatie over mij, kijk dan hier.

Donderkat wordt in stukjes op het net geplaatst terwijl ik het schrijf. Als het af is, maak ik er een boek van.
Let op: ik maak er een boek van. Je mag het lezen, doorsturen aan je vrienden, uitprinten en bewaren voor mijn part, maar wat je er niet mee mag doen is: boek van maken en verkopen. Ik moet ook ergens van leven, nietwaar?
Elke maandag, woensdag en vrijdag zet ik er een nieuw stukje bij; meestal 's nachts.
Veel plezier ermee!

vrijdag 21 juni 2013

Het losse tegeltje van J. Brekem

BEGIN / VORIGE / VOLGENDE


Hij haalde een krantenknipsel uit zijn portemonnee en las voor: '… de schade aan het gebouw was zo groot dat het, volgens experts, beter is om het hele gebouw te slopen en te herbouwen dan om de boel te repareren. “Je weet nooit wat het gevolg is van zulke ontploffingen”, vertelde schade-expert J. Brekem van Brekem's Bouw- en Sloopbedrijf ons. “Misschien zitten er wel haarscheurtjes in het beton. Of er zit een tegeltje los in het toilet. Zo'n tegeltje kan zomaar op iemands hoofd vallen, en ja, dan heb je dus een ongeluk. Dit gebouw laten staan is onverantwoord, zeg ik als onafhankelijk deskundige. Tot de grond toe afbreken en helemaal opnieuw bouwen, dat is het beste.” Cockels Oliemaatschappij heeft aangekondigd dat de sloop, door het bekende Zuid-Mallotische Bouw- en Sloopbedrijf Brekem, aanstaande woensdag begint...'
'Welja,' zei mijn moeder verontwaardigd, 'een of andere bouwhaas zwendelt een leuke klus voor zijn bedrijf bij elkaar, en wie krijgt er weer de schuld? De hardwerkende, goedbedoelende internationale terrorist! Ik bedoel: het gebouw ligt nog niet eens omver, en ik krijg de schuld al! Ik kan je vertellen: als ik een gebouw vernietig, dan is er voor de slopers weinig meer te doen daarna. Het puin op een vrachtwagen laden en naar de stort rijden, da's alles.'
'Rustig nou maar, schat,' suste papa. 'Je hebt helemaal gelijk. Wat ze in de krant allemaal zeggen is onzin.'
'Hm,' zei ik. 'Die Brekem gaat volgens mij een aardige smak geld verdienen met het slopen en weer opbouwen van een gebouw dat ook gewoon gerepareerd had kunnen worden. Het zou me niks verbazen als papa die meneer nog kent van zijn tijd bij de Doggersbank.'
Verrast keek papa me aan. 'Verhip,' zei hij, 'je hebt helemaal gelijk! Meneer Brekem! Ik was hem helemaal vergeten, en het was nog wel zo'n koddig baasje! Altijd druk, altijd rennen op die kleine dikke beentjes van 'm, met een grote envelop vol smeergeld onder de arm... Hier een minister omkopend, daar een vergunning omzeilend... Hij wist van aanpakken, dat moet ik hem nageven. Ik heb zelden een zó oneerlijk iemand zó hard zien werken voor z'n geld. Maar als hij het kantoor van Cockel gebouwd heeft, dan denk ik inderdaad dat de boel maar beter gesloopt kan worden. Hij levert zulk ongelooflijk slecht werk af – soms valt er al een balkon af als je een beetje te hard niest, dus waarschijnlijk hebben mama's explosies inderdaad het hele gebouw onveilig gemaakt. Of nou ja – onveilig gemáákt is misschien niet helemaal het goede woord, het is nooit veilig geweest natuurlijk...'
'Gaan we nou nog iets torpederen of hoe zit dat,' vroeg Michael ongeduldig.
'Goeie vraag, zei Kwetter.


BEGIN / VORIGE / VOLGENDE

Geen opmerkingen:

Een reactie posten